New York City, a city and a birthday never to be forgotten!

7 september 2015 - New York City, Verenigde Staten

New York  zondag 30 augustus:

Met een uur vertraging zijn we dan eindelijk aangekomen in de op 1 na grootste staat van de verenigde staten, New York City. Onder begeleiding van me zusje, Yvonne, liepen we naar het hotel op 36th Street slechts 2 blokken van het station verwijderd. Nadat we hadden ingecheckt werd gelijk de camera gepakt en zijn we direct naar Time Square gelopen op een kleine 10 minuten lopen van het hotel. Hoewel New York een gigantische stad is kan je veel te voet of met de metro af doen. Nadat we Time Square bereikt hadden zochten we als eerste Planet Hollywood op, hier lag een 3 daagse New York Pass voor ons klaar wat ons “Gratis” toegang gaf tot de vele tientallen attracties die de stad rijk is.

Na het ophalen van onze NYP, gingen we terug naar Time Square waar we de wereld beroemde rode trap beklommen en natuurlijk vele tientallen foto’s maakten om daarna naar Rockefeller plaza te lopen een paar 100 meter verderop. Hier bezochten we onze eerste wolkenkrabber het bekende Top of the Rock, een drietal panorama dekken gelegen op de 67ste, 68ste en 69ste etage van het Rockefellercenter. Nadat we ook hier vele tientallen foto’s hadden gemaakt van het geweldige uitzicht op onder andere Central Park, het Empire State building, One World Trade center, de Hudson en de East River even als de diverse bruggen zoals de Brooklyn Bridge en de Williamsburg Bridge.

Als volgende stond het befaamde Grand Central Station en Terminal op het programma. Deze werd na een korte wandeling bereikt en dit station is inderdaad GRAND. De immense hal valt in het niets bij ieder ander station waar ook er wereld. Nadat ook hier diverse foto’s gemaakt waren werd verder door gelopen naar het Empire State Building. Ook hier hadden we met de NYP “gratis” toegang tot het observatory deck op de 86ste verdieping  en voor $20 extra werd ook nog even de 102de etage bezocht. Het uitzicht was hier nog spectaculairder dan in de Top of the Rock maar wat wil je als je respectievelijk 19 en 31 etages hoger zit. Nadat ook hier wederom veel foto’s waren gemaakt werd terug gekeerd richting het hotel waar de voetjes even wat rust kregen.

Rond 20:00 togen we wederom richting time square maar dit maal om in het donker nog even wat  foto’s te maken. Maar zoals eigenlijk wel verwacht was het s ’avonds nog vele malen drukker als halverwege de middag. De bekende rode trap zat van onder tot boven vol met toeristen en ook de pleinen ervoor stonden tjokvol met mensen. Nadat we hier wat hadden rondgelopen en de nodige foto’s gemaakt hadden was het toch echt tijd om wat te eten te gaan scoren. Op aanraden van Yvonne zochten we daarom Ruby Tuesdays op Time Square op. Aangezien de klok inmiddels de al ruim de 18 uur Nederlandse tijd was gepasseerd werd hier het begin mijn 34ste verjaardag ingeluid. Onder het genot van diverse cocktails en twee flinke borden fingerfood werd dit gevierd. Na dat alle boordjes schoon leeg gegeten waren en de cocktails als glazen water achterover gegoten waren werd het hotel weer opgezocht en was het de hoogste tijd om wat nachtrust te gaan pakken want morgen staat ons een lange dag te wachten.

Maandag 31 augustus:

It’s My birthday, and I like it!!!!

Vandaag hebben we wederom een vol programma voor de boeg, als eerste wordt de metro opgezocht om af te zakken naar Lower Manhattan en een bezoekje te brengen aan het 9/11 Memorial center, de North en South Pool waar tot 11 september 2001 de Twin Towers stonden. De plek heeft een diepe indruk op me achter gelaten als je zo langs het monument loopt en de honderden namen ziet staan van de bijna 3000 mensen die die dag omkwamen krijg je gewoon kippenvel, ondanks dat het bijna 32 graden was. Hierna was het tijd om het nieuwe One World Trade Center te bezoeken, het One Observatory. Het nieuwe One WTC is pas een aantal maanden geleden gereed gekomen. Nadat er een kaartje was gekocht werd via de nodige security checkpoints richting de speciale expres-liften gelopen.  Deze brachten ons naar de 102de verdieping. Hier werd een korte film vertoond waarna we 2 verdiepingen omlaag gingen naar de 100ste verdieping, hier bevond zich het One Observatory. Het observatiedeck van het nieuwe WTC, hetgeen ook een schitterende blik geeft op vrijwel de gehele stad en de drie omliggende staten.

Nadat ook hier de nodige foto’s gemaakt waren was het toch echt tijd om weer naar beneden te gaan. Hier zouden onze wegen zich gaan scheiden, Yvonne ging de Brooklyn Bridge bewandelen terwijl ik mezelf, speciaal voor me verjaardag, een 35 minuten durende rondvlucht over New York cadeau had gedaan samen met Joost. Nadat we Yvonne gedag hadden gezegd liepen wij naar het Manhattan Heliport gelegen aan de East River waar we om 11:45 werden verwacht. Na de nodige veiligheidsinstructies mochten we om 12:30 naar buiten naar onze helikopter. Nadat er door de crew nog wat foto’s gemaakt waren van ons voor de heli (welke overigens nog wel een fotografiecursus kunnen gebruiken) mochten we instappen.

Direct na het opstijgen werd koers gezet richting Govenors-island waar we via de oostelijke zijde langs vlogen om daarna richting Ellis- en Liberty- Island te vliegen, hier konden een paar schitterende luchtfoto’s van het Vrijheidsbeeld gemaakt worden. Via de kustlijn van Staten Island vlogen we vervolgens over de Verrazano-Narrows Bridge gevlogen, de grootste hangbrug in de VS. Waarna er gekeerd werd en in noordelijke richting weer werd terug gevlogen richting Manhattan, ook hier konden een paar geweldige foto’s geschoten worden van onder andere het One WTC en Lower Manhattan. Via de Hudson River werd in zuidelijke richting verder gevlogen waarbij onder andere foto’s werden gemaakt werden van het Empire State Building, Central Park en het Yankee Stadium. Na het passeren van de George Washington Bridge werd weer rechtsomkeert gemaakt  en in zuidelijke richting weer terug gevlogen richting Lower Manhattan. Om vervolgens weer te landen op het Manhattan heliport.

Tijdens deze geweldige vlucht heb ik meer dan 400 foto’s gemaakt dus het kan even duren voor er wat bewerkte foto’s online verschijnen. Na de landing werd via de East River ferry naar Brooklyn gevaren om daar Yvonne weer op te halen die de Brooklyn Bridge te voet had overgestoken. Na haar aan de overkant te hebben opgepikt werd met diezelfde East River ferry terug gevaren naar Manhattan en ging het te voet verder naar Battery park waar vandaan we met Liberty Cruises naar Liberty Island voeren waar het Vrijheidsbeeld staat. Helaas was een bezoekje aan de kroon van het Vrijheidsbeeld niet mogelijk deze was al maanden van te voren uitverkocht. Desondanks werden ook hier een paar schitterende foto’s van Lady Liberty gemaakt. Na een rondje over het eiland gelopen te hebben werd opnieuw de bood gepakt en werd naar het nabij gelegen Ellis Island gevaren ook wel Immigration-island geheten, hier kwamen alle immigranten die zich in de VS wouden vestigen aan land en werden uitvoerig gecontroleerd op ziektes en vervolgens geregistreerd. Tot 1924 was dit eiland daarvoor in gebruik.

Na het bezoek aan Ellis Island werd wederom met de boot terug gevaren naar Lower Manhattan waar Yvonne graag nog ff met de Raging Bull “Bulletje” op de foto wou. Na een paar plaatjes geschoten te hebben gingen we weer terug naar het hotel om de spullen te droppen en eetgelegenheid uit te zoeken. Dit werd de Heartland Brewery een restaurant gelegen aan 8th Avenue. Onder het genot van een huis-gebrouwen Red Rooster Ale werd een portie Buffalo Chickenwings besteld als voorafje en de Smotherd steak als hoofdgerecht. Nou hou ik van pittig eten maar deze Buffalo wings deed je tong verschrompelen. Als je per ongeluk inademde terwijl je een vleugeltje voor je mond hield sloeg de saus gelijk op je longen, zo pittig was deze. Maar dat wil niet zeggen dat het niet lekker was :p. Na de kippenvleugeltjes te hebben weg gewerkt was het tijd voor de steak en die was om door een ringetje te halen heerlijk genoten. Na het eten zijn we uiteindelijk voldaan weer terug gekeerd naar het hotel om bijtijds het bedje op te zoeken, morgen zouden we weer een lange dag voor de boeg hebben.

Het was in ieder geval een verjaardag om nooit te vergeten!!!

Dinsdag 1 september:

Vandaag al weer onze 3de en laatste volle dag hier in New York. We beginnen de dag vroeg met een ontbijtje in een Diner die Yvonne had uitgezocht niet ver van het hotel. Na het nuttigen van een goed vullend ontbijt Yvonne naar het Central Park Zoo terwijl Joost en Ik naar de USS Intrepid gingen, een voormalig vliegdekschip dat nog actief heeft mee gevochten in de 2de Wereld Oorlog en de Koude oorlog voor het in 1973 buiten dienst werd gesteld en vandaag de dag in New York dienst doet als drijvend Air and Space-museum. Aan dek van de carrier staan diverse oude gevechtsvliegtuigen opgesteld waaronder een F14-tomcat, een F16 en een A12 Blackbird. Ook bevind zich 1 van de 4 bewaard gebleven Spaceshuttles zich aan boord. Op gesteld in een speciale tent staat het voormalige ruimteveer Enterprise ter bezichtiging. In tegenstelling tot alle andere spaceshuttles is de Enterprise nooit gelanceerd of in de ruimte geweest, het heeft enkel dienst gedaan als prototype voor glijvluchten en is daarom ook uitgerust met een speciaal afneembaar staartstuk wat de aerodynamica moest verbeteren.

Na het bezoek aan de USS Intrepid te hebben afgerond werd na een korte wandeling de metro gepakt naar het American museum of Natural History hier zat Yvonne ons inmiddels al op te wachten. Het museum  beschikt over een enorme collectie aan inheemse en uitheemse dieren vanuit alle windstreken ook wordt de geschiedenis van diverse bevolkingsgroepen ten toon gesteld. Het museum beschikt ook nog eens over een enorme collectie aan fossielen en dinosauriërfosielen waaronder 1 van de meest complete T-rex'n ooit gevonden. Na bijna 4,5 uur in het museum rond gelopen te hebben was het helaas al weer sluitingstijd. Nadat we nog snel even de laatste ruimtes bezocht hadden was het tijd om het museum zijn deuren te laten sluiten en voor ons het teken om wat te eten te gaan scoren.

Na wat kortstondig raadplegen van het mobiele interweb werd om de hoek een Shake Shack gevonden hier werden een paar hamburgers met wat friet en drinken besteld welke buiten op een bankje werden genuttigd. Na ons avondmaaltje werd nog even het Central park opgezocht om daar wat avond plaatjes te maken van de ondergaande zon en rond een uur of 20:00 werd er de brui aan gegeven en zijn we met de metro terug gegaan richting Time Square om vandaar uit terug te lopen naar het hotel waar we rond e klok van 22:00 aan kwamen. Aangezien we morgen helaas al weer zouden vertrekken werden alvast de koffers ingepakt en alles in gereedheid gebracht om de volgende dag zo te kunnen vertrekken.

Woensdag 2 september:

Omdat we vandaag nog aardig wat tijd over hadden werd besloten om alsnog het 9/11 Memorial museum te bezoeken. Het museum is gelegen onder het enorme plein met de North en South pool waar vroeger de Twin Towers stonden. Eenmaal binnen merk je direct de serene stilte die er hangt mensen kijken aangedaan en vol emotie naar de vele overblijfselen die zijn geborgen na het instorten van de twee torens op 11 september 2001. Zodra je het museum binnenloopt ga je een verdieping omlaag en kom je in een grote open ruimte waar je vanaf de 4de ondergrondse verdieping uitkijkt op de restanten van wat eens de fundering was van de North en South Tower. Daarboven zweven de randen van de beide monumenten. Iets wat een diepe indruk op je achterlaat als je dat zo ziet. Ook staat er een van de stalen kolommen vol met herinneringen aan de honderden reddingswerkers van alle disciplines die op die bewuste dag omkwamen. Naarmate je verder het museum in gaat worden de indrukken en emoties steeds heftiger helemaal beneden staan onder andere een tweetal brandweer wagens, waaronder die van Ladder Company No.3, die onder het puin vandaan zijn gehaald, maar het meest emotionele gedeelte zijn de hal waar de foto’s hangen van alle omgekomen mensen die die bewuste 1 september het leven lieten. Een andere hal laat de hele tijdlijn zien van het moment van de kaping van de 4 vluchten tot het instorten van de Twin Towers en de weken en maanden van reddings- en bergingswerk die daarop volgden. Deze laatste hal ligt ook vol met allerlei persoonlijke bezittingen van de omgekomen slachtoffers, van iemands trouwring tot de helm van een van de leidinggevende brandweer officieren.

Met recht een museum waar respect en emotie de overhand hebben en respect voor hen die zijn omgekomen in acht dient genomen te worden.

Na een eigenlijk best wel emotioneel bezoek aan het 9/11 Memorial museum werd voor de laatste keer de metro gepakt en terug gekeerd naar het hotel waar de laatste zaken werden ingepakt in de handbagage om vervolgens uit te checken. Beneden in de lobby wachten we met ze drieën tot Yvonne haar transfer naar JFK gearriveerd was. En nadat ze vertrokken was verlieten ook wij het hotel voor een korte wandeling naar het Pennsylvania station waar we 4 dagen eerder ook aangekomen waren. Hier namen we plaats in de speciale wachtruimte voor Amtrak reizigers om te wachten tot onze trein de #49 Lake Shore Limited naar onze volgende bestemming Chicago zou arriveren.

Om in stijl van onze treinen te blijven zullen de resterende blogs ook met enige vertraging arriveren ;-)

En dat is weer voor de volgende keer.

1. Ingrid:
    7 september 2015
    En ook een reis om nooit te vergeten! Ontzettend leuk om via je blog met jullie mee te reizen. Geniet er nog van!
  2. Joop:
    7 september 2015
    Leuke omschrijving van de Big Apple en wat er zoal te zien is. Staat op mijn to-do-list, maar dat vliegen he..hahaha.

Leuke blog weer! Veel plezier verder en genieten maar weer van de treinreis naar Chicago!
  3. Marijke:
    8 september 2015
    Wat een mooi verhaal, Arjen, ik ben er bijna zelf bij. Jullie maken heel wat mee. Is Yvonne weer goed thuisgekomen? Een geweldige zus heb je die voor jouw verjaardag even naar NY komt!
    Groeten aan haar en aan je moeder. En jullie heel veel reisplezier verder in Denver, de Rocky Mountains en straks de westkust!
  4. EvertJan:
    8 september 2015
    Echt gaaf om jullie zo te kunnen volgen!
  5. Raymond:
    Top verhalen!