California Zephyr #5:

19 september 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dinsdag 8 september:

We zijn om 8:20 keurig op tijd vertrokken uit Denver voor onze op 1 na langste maar waarschijnlijk mooiste treinreis, van Denver naar San Francisco door de Rocky Mountains. Een treinrit van 32 uur door de grootste bergketen van de Verenigde Staten. Gelijk al na vertrek uit Denver wordt begonnen met klimmen richting het hoogste punt van de trein rit, (exacte hoogte weet ik ff niet meer) rond de 3200 meter boven zeeniveau. Vlak voor de bergen in gereden worden wordt middels een aantal 180 graden bochten de eerste heuvels overwonnen. Al snel maakt het landschap de transitie van heuvelachtig grasland naar bergachtige rotsen en ongeveer een 45 minuten na vertrek rijden de dan de Rocky Mountains in, gelijk volgen diverse korte tunnels elkaar in rap tempo op en het uitzicht is werkelijk adembenemend. Schitterende vergezichten en kleurrijke rotsformaties volgen elkaar op. Met een gemiddelde snelheid van rond de 30 a 40 mijl per uur slingert de trein door de bergen en na een kleine 2 uur wordt het hoogste punt van de route bereikt waarna met eenzelfde tempo aan de tientallen kilometers lange afdaling wordt begonnen. Vlak na het hoogste punt wordt Fraser Winter Park bereikt. Een populair skioord in de Rockies maar nu is er geen sneeuw te bekennen en zijn de pistes zo groen als gras.

Na een korte stop in Fraser Winterpark wordt de rit voortgezet en een kleine 30 minuten later volgt de volgende stop in Granby, vanaf hier wordt de komende 240 mijl de Colorado river gevolgd, welke we van een klein beekje zien uitgroeien tot een steeds groter wordende rivier met zeer veel spectaculaire stukken met zogenaamde white-water stroomversnellingen al snel duiken ook de eerste kajakkers en rafters. Ettelijke uren wordt langs de rivier gereden en ieder stukje is nog mooier dan het andere stukje. Als na bijna 6 uur en 190 mijl later Glenwood Springs wordt bereikt buigen we bijna af van de Colorado river. Dit zijn de laatste kilometers voor we gaan klimmen richting Grand Junction onze laatste stop in Colorado. Onze machinisten hadden er flink de sokken in en kwamen dan ook bijna 20 minCalifornia Zephyr #5 Salt Lake Cityuten te vroeg aan. Hierdoor was er een mooie gelegenheid om even de benen te strekken en voor diegenen die daar behoefte aan hadden (Joost) een rookpauze in te gelasten. Na deze stop werd de rit vervolgt richting Green River, Helper en Provo in Utah. Na aan aantal korte stopjes werd om even voor 11 uur in de avond Salt Lake City bereikt. Na deze stop doken we onze bedjes in

Woensdag 9 September

De volgende morgen een uur voor Reno Nevada weer wakker te worden. Rond half 8 ging het wekkertje waarna we langzaam maar richting de Diningcar liepen voor ons ontbijtje. We waren inmiddels in de afgelopen nacht ook de tijdzone tussen de Mountain timezone en de Pacific timezone gepasseerd wat betekend dat we vanaf nu 9 uur achter lopen op Nederland. We hebben nu een goeie 8 uur voor de boeg voor we onze eindbestemming Emeryville bereiken zullen. Na de stop in Reno zouden we stoppen in Truckee,  bij sommige van jullie wel bekend van de serie Highway thru Hell, waarbij we langzaam door de Donnerpass zouden slingeren. De bruine vlaktes van Nevada maakten hier in rap tempo plaats voor de dennenbossen van Californië. Na diverse korte stopjes kwamen we aan in Sacramento, vanaf hier werden geen nieuwe reizigers meer mee genomen dus hoefde er ook niet meer volgens dienstregeling gereden te worden wat er in resulteerde dat we de laatste stops steeds vroeger vertrokken. Na dat we de San Pablo Bay overgestoken waren kwam San Francisco steeds dichter bij en na Richmond was vanuit de trein de Golden Gate bridge te zien evenals downtown San Francisco. Bijna een uur te vroeg arriveerden we in Emeryville wat de gelegenheid gaf om eindelijk eens een foto van de trein te kunnen maken, iets wat tot op heden onmogelijk was. Na een paar plaatjes geschoten te hebben was het wachten op de aansluitende bus service van Amtrak die ons naar Fishermans Wharf zou brengen. Deze reed echter gewoon op zijn eigen tijd waardoor het uur te vroeg aankomen uiteindelijk geen nut had. Nadat iedereen aan boord was van de bus werden de laatste kilometers naar San Francisco oCalifornia Zephyr #5 Emeryville.ver het asfalt afgelegd en rond de klok van 17:00 arriveerden we op onze Eind bestemming na een korte wandeling werd ook het hotel bereikt en hadden we 3 mooie dagen in San Francisco voor de boeg.

Met het bereiken van San Francisco bereikten we ook gelijk een mijlpaal van onze reis, de Verenigde Staten van de Oostkust naar de Westkust doorkruisen per trein het is ons gelukt, 11 staten en ruim 6000 kilometer en dan zijn we nog niet eens op de helft van onze reis.

Volgende keer San Francisco, City by the Bay.