Het grote avontuur is begonnen:

29 augustus 2015

26 Augustus, 03:45 de wekker gaat, vandaag is het eindelijk zover na ruim 1,5 jaar voorbereiding, tientallen mailtjes over en weer met het reisbureau gaat het dan toch echt gebeuren, onze grote rondreis door Amerika.

Het vertrek staat gepland om 7:55 vanaf Schiphol. Eerst vanaf daar naar Frankfurt en dan door naar Miami. Nadat we op Schiphol afscheid hadden genomen van onze familie werd er ingecheckt. Alles liep op rolletjes. Ruimbagage afgegeven, daarna op naar de douane.  Tot dusver alles keurig in orde, na de Nederlandse douane zonder problemen gepasseerd te zijn werd de gate opgezocht. Heerlijk rustig dus onder het genot van een bakje koffie en een broodje als ontbijt afgewacht tot het zover was om te gaan boarden. Het toestel stond al aan de pier. 7:40 was het zover nadat eerst de business- en first-class aan boord gegaan waren was het de beurt aan de economy . Ook hier ging alles uitermate soepel binnen een paar minuten hadden we onLH1003 AMSze plekken gevonden en amper een kwartier nadat het boarden begonnen werd zat iedereen op zijn plek en was het tijd voor de push-back van de gate af. Voor mij persoonlijk was dit mijn eerste ervaring om het mee te maken hoe het is om te vliegen.  Nadat we vanaf de gate naar de startbaan getaxied waren volgende enkele seconden later het moment,  het toerental van de motoren gaat naar zijn maximum, de remmen gaan los en het toestel schiet werkelijk naar voren in  enkele seconden wordt het V1 punt bereikt en even later gaat de neus omhoog. We vliegen!!

Via de Kaag wordt koers gezet richting het oosten, om amper 45 minuten later alweer te landen in Frankfurt am Main Flughafen. Na nog een goeie tien minuten taxiën wordt er onze parkeerplek gevonden. Niet aan een gate dus worden we na het uitstappen met bussen naar de gate gebracht. We hebben een overstaptijd van een goed anderhalf uur maar doordat we aan de totaal andere kant van de gate terecht gekomen zijn wordt er een stevige pas ingezet en wordt gate Z62 opgezocht. Als eerste belanden we bij de Duitse Zoll-beambte ook deze wordt zonder problemen gepasseerd. Op naar de volgende hindernis, nogmaals een controle, ook hier geen probleem. We hebben de A/Z-pier bereikt op naar Gate Z62, natuurlijk bijna helemaal achteraan….. zucht….. Terwijl we naar de gate liepen stonden links van ons de ene Boeing A380 na de andere. Ook ons volgende toestel zou zo’n Boeing A380 zijn. EvenLH462 FRA voor 10 uur werd de gate bereikt. Een snelle vraag aan het boardingpersoneel leerde dat men nog niet begonnen was dus konden we nog even relaxen. Even na tienen werd dan begonnen met boarden ook hier werd de digitale E-boardingpass in gescand en we konden aan boord. En eerlijk is eerlijk wat een gigantisch toestel die A380, ondanks dat we economy vliegen heb ik met mijn 1,95m genoeg beenruimte. Nadat de handbagage was opgeruimd werd het wachten op de overige 400+ passagiers. Ook hier werd keurig op tijd met de push-back begonnen en het taxiën naar de startbaan kon worden begonnen. Net als op de eerste vlucht gingen de motoren op volle toeren de remmen los en we waren onderweg. Een reis van bijna 10 uur over het zuiden van Nederland, Zuid-Engeland, Ierland en de grote Atlantische Oceaan over.

Aankomst in Miami was keurig op tijd en gelukkig voor ons geen minuut te laat. Nadat de handbagage was ingepakt werd de wandeling richting de US customs gemaakt. Zouden we het land inkomen of niet. Gelukkig werden we van harte welkom geheten en binnen  5 minuten waren we door de douane heen. Tijd om de koffers op te halen, helaas voor ons ging enkele minuten nadat we geland waren ging de hele boel op slot i.v.m. naderende onweersbuien. Dit zorgde ervoor dat er bijna 1,5 uur lang geen bagage kon worden uitgeladen. Na bijna 2 uur wachten was het dan zo ver en verschenen de eerste koffers op de lopende band. Natuurlijk waren die van ons ergens als laatste pas aan de beurt. Na de koffers opgepikt te hebben nog één laatste controle van de bagage en we waren binnen. Gelijk werd koers gezet richting het car rental center waar we onze auto op moesten halen. Ook hier ging het verrassend soepel en snel, waar ik een lange rij had verwacht kon ik zo doorlopen en 5 minuten later hadden we de sleutels van onze bolide in handen. Op naar het hotel, het was inmiddels al 18:00 geweest, ruim twee uur later dan ik had gehoopt, maar om 18:20 waren we er dan toch, het Grand Beach hotel gelegen te Miami Beach. Na ingecheckt te hebben hadden we nog maar 1 ding te doen, en dat was eten we waren beide uitgehongerd. Helaas was het vinden van een restaurant niet zo makkelijk als ik had gehoopt maar ook dat was geen probleem en na een korte wandeling werd een leuk Italiaans tentje gevonden. Na het eten via het strand terug gelopen naar het hotel en ons bedje opzoeken. We waren gesloopt. Morgen gaan we naar Kennedy Space Center dus ook weer “vroeg” op.

Tot Morgen.

1. Raymond:
    29 augustus 2015
    Leuk verhaal op naar de volgende...
  2. Kim:
    29 augustus 2015
    Nice! Dus het vliegen was niet zo eng??
  3. Joop:
    29 augustus 2015
    Wow. Voor de eerste keer vliegen en dan meteen de grote plas over. Meteen maar goed aangepakt, je vluchtdoop!

Leuk verslag.
  4. Mattie:
    29 augustus 2015
    lees net je verhaal pas ,super kijk erg uit naar je vervolg
  5. Ingrid:
    Gaaf hoor, geniet ervan!
  6. Marijke:
    30 augustus 2015
    mooi zeg, zo'n uitvoerige beschrijving, dank je!