Melbourne de eerste drie dagen.

1 april 2017 - Melbourne, Australië

Melbourne:

Afgelopen nacht na een tweetal vluchten van gezamenlijk een kleine 24 uur zijn we dan eindelijk aangekomen in Melbourne. Na het verlaten van het vliegtuig was het direct door naar de douane. Hier was het een kwartiertje wachten alvorens we aan de beurt waren. Na controle van de paspoorten en het immigratie-formuliertje waren we 20 minuten na het verlaten van het vliegtuig dus al door de douane. Totaal niet wat we verwacht hadden. Op naar de bagage-hal om onze koffers op te halen, ook hier was de verbazing groot, toen we de hal binnenkwamen zagen we direct in 1 oogopslag al onze koffers net op de band vallen. Dus een klein sprintje en 2 minuten later hadden we dus ook onze koffers al. Tijd voor de volgende uitdaging, hoe gaan we naar het hotel, we hadden 3 opties, de bus, een taxi of een Uber. Aangezien het voor ons al laat was hadden we geen zin in een lange busreis of de zin om een Uber uit te proberen dus werd het de taxi. Ook hier was het slechts 15 minuutjes wachten en na een goede 45 minuten na het uitstappen van het vliegtuig zaten we dus al in de taxi op weg naar het hotel. Het leek wel alsof we thuis aankwamen op Schiphol. Kort voor 1 uur in de morgen bereikten we ons hotel en konden we direct inchecken. Na inchecken direct door naar onze kamer direct naar bed aangezien we beide toch best wel gaar waren van de lange dag reizen. We hebben uiteindelijk 34 uur in een dag van 24 uur gedaan.

Melbourne Dag 1:

Nadat we vannacht aangekomen waren in Melbourne hadden we vooraf al besloten om het de eerste dag rustig aan te doen en eerst maar eens een beetje uit te slapen. Nou van dat uitslapen kwam niet veel terecht. We waren beide al om half 9 wakker. Ruim 1,5 uur voor onze geplande wektijd van 10 uur. Goed dan maar opstaan. Nadat we opgestaan waren hebben we maar een eerste plan de campagne gemaakt. Aangezien we voor bijna alle grote steden diverse uitstapjes gepland hadden, hadden we een Iventure Card besteld waarmee we door heel Australië 10 attracties naar keuze kunnen bezoeken. Dus ons eerste doel was deze kaart ophalen. Na enig zoekwerk kwamen we (naar we dachten) uit bij Sealife om hier de kaart op te halen. Dus wij tas gepakt, camera’s en drinken mee en op naar Sealife. Slechts een kleine 10 minuutjes lopen van ons hotel. Eenmaal aangekomen bij Sealife wij netjes onze voucher overhandigt. In de veronderstelling een chipkaart hiervoor terug te krijgen, niet dus. We kregen wel twee toegangskaarten maar geen chipkaart en onze voucher weer terug. Okay, het zal wel, wij gezellig naar binnen en leuk visjes kijken gedurende 3. Een aantal schitterende aquaria gezien maar het de twee meest indrukwekkende zijn toch wel de grote centrale tank met diverse tunnels en grote hoge wanden waar in enkele tientallen haaien en roggen, van kleine tot gerust enorm te noemen, rondzwemmen, evenals ook het krokodillen verblijf waar een 4,5 meter lange zoutwater krokodil zijn opwachting maakte voor publiek. Na de wandeling door het Sealife Aquarium werd het tijd om 1 van de hoofd attracties van Melbourne. De Eureka Skydeck, een panorama-uitzichtdek op de 88ste etage van de hoogste wolkenkrabber van Melbourne. Hier kwamen we er dus achter dat we wel degelijk een chipkaart nodig hadden voor onze Iventure Card. Na enig advies van de behulpzame medewerker vonden we dan uiteindelijk de juiste locatie waar we deze pas konden ophalen, slechts een kleine 15 minuutjes lopen vlak bij het Flinderstreet-Station. Na het ophalen maar weer terug gelopen naar de Eureka toren en onze toegangskaarten opgehaald, een Sun & Star ticket, voor twee trips naar boven toe, 1x overdag en 1x ’s avonds.

Aangezien het vandaag redelijk bewolkt was boven Melbourne besloten we om wel overdag naar boven te gaan maar nog niet om dat ook ’s avonds te doen. Eenmaal boven op de 88ste etage was het uitzicht adembenemend, het zicht reikte vele tientallen en misschien wel enkele honderden kilometers ver. Na ongeveer een uurtje op op het panorama-dek te hebben rond gelopen vonden we het wel weer welletjes en besloten we om weer om laag te gaan. Ondertussen hadden we ook besloten om vanuit het Eureka Skydeck naar het Circuit Albert Park te gaan, want ja de Formule1 gaat weer van start en wij hebben kaarten om er bij te zijn. Dus vanuit de Eureka toren richting het Southern Station gelopen, want hiervandaan reden speciale gratis expres-trams direct naar het circuit. Hier werd door de vele tienduizenden fans dan ook gretig gebruik van gemaakt. Eenmaal aangekomen op het Circuit werden de vooraf bestelde tribune-kaarten opgehaald en zochten we ons plekje op de Ayrton Senna Tribune op. Een paar schitterende plekken vlak bij de ingang van de pit straat en het opkomen van het rechte stuk. Hier werden we vlak voor de kwalificatie van de formule 1 race van morgen eerst nog getrakteerd op een staaltje luchtacrobatiek door een RAAF F18 super-hornet. Gedurende een goede 10 minuten voerde het toestel diverse flyby’s, corckscrews, loopings en vele andere trucs. Na de air-display was het dan eindelijk tijd om te gaan beginnen aan de eerste van 3 kwalificatie-rondes. Een voor een kwamen de diverse F1-bolides voorbijgevlogen in een poging om de snelste rondetijd neer te zetten. Zo ook onze nationale held Max Verstappen. Na 3 kwalificatierondes was het voor Max helaas een teleurstellende 5de plaats op de startgrid. Na afloop van de Formule-1 kwalificatie was het tijd om weer terug te gaan richting het centrum van de stad om een hapje te gaan eten en terug te gaan naar het hotel. Samen met nog 75.000 anderen die graag met de gratis tram terug wouden. Het was dus even geduld hebben. Maar nadat we eindelijk in de tram richting de stad zaten werd een restaurantje uitgezocht waar we aansluitend heerlijk hebben gegeten. Tegen de tijd dat we uitgegeten waren was het inmiddels al half 10 en het was immers een lange dag en een waar een erg kort nachtje aan vooraf gegaan was.

Melbourne Dag 2:

Dag 2 in Melbourne zou in het teken staan van de eerste F1 race van het seizoen 2017. Iets was je gerust spectaculair mag noemen. Maar voor het zover was besloten we om eerst naar de Melbourne Star te gaan, een reuzenrad van 120 meter hoogte in de Docklands van Melbourne. Aangezien deze om 11 uur open zou gaan en we wat aan de vroege kant waren, waren we nagenoeg de eerste die een ronde van een half uur mochten maken in deze attractie. Met onze eigen privé gondel was er alle ruimte om uitgebreid foto’s van de omgeving te maken. Na het rondje in het reuzenrad werd met de gratis City Circle Tram vanuit de Docklands richting Flinders Street gereisd waar we overstapten op de eveneens gratis GrandPrix Express tram naar het Circuit. Deze was in tegenstelling tot de vorige dag vrij rustig omdat veel fans al op het circuit waren ivm enkele andere races. Nadat we aangekomen waren op het circuit werd wederom ons plekje op de Senna tribune opgezocht waar we gedurende zes uur een 3 tal races, waaronder de Formule-1 race, en een 3 tal Air-displays van de RAAF aanschouwden. Tussentijds werd nog even wat te drinken gescoord en de hoognodige zonnebrandcrème van factor 50+ (welke helaas al te laat kwam). Met twee verbrande armen en voor Niels ook nog twee verbrande knieën keerden we weer retour naar het hotel om ’s avonds in de Docklands nog even een hapje te gaan eten en het fraai verlichte reuzenrad te fotograferen.

Melbourne dag 3:

De derde en tevens al weer laatste dag in Melbourne is aangebroken. Vandaag hadden we een nagenoeg lege dag op de planning staan dus werd besloten om gebruik te maken van de gratis City Circle Tram om de stad een beetje te verkennen. Zo werd er bij het Parliament-House even uitgestapt om hiervan een aantal foto’s te maken, maar ook van het tegenovergelegen Windsor-Hotel en het Princess’ Theater en een aantal bijbehorende parken. Hierna werd zowel te voet als met de tram de stad nog een aantal uren verkend opzoek naar boeiende locaties. Waar deze gevonden werden, werden ze nog even vast gelegd. Nadat we aan het begin van de avond wat gegeten hadden was het eindelijk tijd om voor een tweede keer de Eureka Skydeck op te zoeken. Dit keer om te genieten van een zonsondergang over Melbourne vanaf de 88ste etage. Hoewel het al redelijk druk was werd een mooi plekje gevonden en konden we het spektakel aanschouwen en vastleggen. Ongeveer een uur na dat de zon achter de horizon veimagerdwenen was, was het ook voor ons tijd om te gaan verdwijnen richting ons hotel. We moeten morgen immers vroeg op want we dienen om 7 uur op het station te zijn om onze bagage in te checken voor onze eerste treinreis. De Overland van Melbourne naar Adelaide een rit van 10,5 uur over een afstand van 828 kilometer. Maar morgen daarover meer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joop:
    1 april 2017
    Yeah! Laptop is weer gefikst dus :D 1 opmerkelijk puntje in je verhaal. (Sprintje trekken) kan ik me nou niets bij voorstellen ;) Wel goed om te lezen dat bij aankomst alles zo vlot verlopen is.
  2. Marijke Touw:
    2 april 2017
    Leuk, Arjen! We wensen jullie een prachtige vakantie toe. Melbourne ziet er idd grootstedelijk uit, tjonge.... Ik zou een foto met jou en/of Niels erop ook wel kunnen waarderen..
  3. Will:
    2 april 2017
    Hallo arjen wat een prachtige drie dagen zeg race kijken en dan 88 hoog wat een prachtig uit zicht echt gaaf goed eten zag ik op de foto's heerlijk hoor nou heel veel reis plezier en kijk uit naar je volgende reis verhaal
    Groetjes ge en will