De eerste treinreis, The Overland:

6 april 2017 - Adelaide, Australië

The Overland:

Na drie dagen in Melbourne verbleven te hebben is het vandaag tijd om naar onze tweede bestemming te reizen. Het is kort na 6 uur in de morgen als de wekker gaat en we met frisse tegenzin op staan om ons gereed te maken voor de eerste treinreis gedurende deze vakantie. Na een kort ontbijt worden de koffers van de kamer gehaald en voor de 500 meter naar het Southern Cross Station te voet afgelegd wordt. Na een korte wandeling wordt het station al snel bereikt en direct zien we al snel het ontvangstcomité staan waar we ons melden. Na het inchecken van de grote bagage kunnen we richting het perron waar we nog ruim te tijd hebben om een aantal foto’s te maken van de trein om daarna aan boord te gaan. Eenmaal aan boord wordt al snel onze gereserveerde stoelen gevonden.

image

Na ons stroomt het rijtuig al snel vol en keurig op tijd wordt om vijf over acht vertrokken richting Adelaide. Een reis van 825 kilometer en een goede 10 uur in beslag zal gaan nemen. De reis zelf is niet heel bijzonder, Na een klein half uurtje zijn we uit Melbourne en gedurende de volgende uren veranderd het landschap continu, van vele al geoogste maisvelden die door schapen begraasd worden tot enkele zandduinen en vele eindeloze vergezichten. Wat gerust wel opvallend te noemen is de enorme hoeveelheid graansilo’s met een eigen spoor aansluiting. Maar gezien de vele al gemaaide maisvelden is dat waarschijnlijk van de grootste bronnen van inkomsten samen met de grote hoeveelheid schapen die we gezien hebben.

Na een goede 8 uur reizen, naderen we Murray Bridge vanaf hier is het nog een kleine 2 uurtjes rijden voor we aankomen in Adelaide. Gedurende deze twee uur slingeren we door de heuvels die Adelaide omringen. Middels vele slingers links en rechts bereiken we na anderhalf uur de suburbs van Adelaide. Hier volgen de stations elkaar in een rap tempo op. Ook worden de eerste tekenen van het stedelijk vervoer, waarvan we de komende dagen veelvoudig gebruik van gaan maken, zichtbaar. Na nog een half uurtje wordt dan eindelijk de Adelaide Parklands terminal bereikt, onze eindbestemming voor vandaag. Nadat iedereen uitgestapt is, is het wachten tot alle bagage is uitgeladen en kunnen we met een taxi richting ons hotel waar we de komende 5 nachten en 4 dagen zullen gaan verblijven.

Morgen gaan we Adelaide verkennen.