4 dagen Adelaide

7 april 2017 - Adelaide, Australië

Adelaide:

Eerder vandaag aan het einde van de middag zijn we aan gekomen met The Overland in Adelaide, een korte taxirit bracht ons bij ons hotel. Nadat we ingecheckt hadden was het tijd om eerst wat te gaan eten, want reizen maakt hongerig, ook al hebben we aan boord een volwaardig ontbijt en lunch gekregen. Een korte wandeling vanuit het hotel bracht ons in Gouger street waar we een Koreaans BBQ restaurantje vonden. Hier werd een heerlijke hoeveelheid vlees naar binnen gewerkt. Na het eten was het wederom een korte wandeling terug richting het hotel. Hier werd de rest van de avond door gebracht en de rest van de dagen ingepland en uitgedokterd omdat we voor Adelaide slechts 1 dag ingepland met activiteiten.

Adelaide Dag 1:

De eerste dag in Adelaide was eigenlijk leeg en we hadden geen activiteiten voor deze dag, maar omdat er toch wat slechter weer voorspeld was met onder andere enkele regenbuien werd besloten om enkele lokale museums te bezoeken. Voordat het zover was, moesten we eerst richting het centrum van Adelaide om hier een metro te pakken richting Port Adelaide. Een gratis door het hotel verzorgde taxirit van het hotel naar het centrum bood uitkomst. En tien minuutjes later stonden we op het station van Adelaide hier werd voor slechts $10 aus een dagkaart voor het gehele OV-netwerk gekocht. Een treinritje van 15 minuten bracht ons daarna richting Port Adelaide waar we als eerste naar, hoe kan het ook anders, het Adelaide National Railway museum bezochten.

Na een paar uurtjes wat Australische rail historie te hebben opgesnoven was het tijd om door te gaan naar het volgende museum wat slechts 150 meter verder op gelegen was. Een korte wandeling bracht ons bij het National Aviation Museum. Een kleinschalig luchtvaart museum met een kleine maar des ondanks toch wel fraaie collectie. Ook hier werden een paar uurtjes doorgebracht. Nadat we hier wat tijd hadden door gebracht was het weer nog altijd goed te noemen, het was wel wat winderig maar nog altijd droog. Daarop besloten we om even richting de haven te lopen, helaas was hier niets te zien of te beleven dus keerden we terug richting het centrum van Adelaide. Eenmaal in de metro was het ook eindelijk begonnen met regenen. Ook dat hoort er helaas bij. Eenmaal terug in het centrum besloten we om vandaaruit de tram naar Glenelg te pakken, een kleine kustgemeente van Adelaide.

Een rit van ongeveer 40 minuten bracht ons direct aan de kust van Glenelg maar ook hier was het weer inmiddels gerust onstuimig te noemen. Gelukkig hadden we een korte droge periode waardoor we even een korte wandeling konden maken in stormachtig weer. Ondertussen waren ook de meeste restaurants weer geopend en was het tijd voor een fijn stukje vlees. Na afloop werd de zelfde tram weer terug genomen naar het centrum van Adelaide.

Adelaide Dag 2:

Voor vandaag stond er een bustour gepland langs de vele bezienswaardigheden en beroemde plekken van Adelaide. Na het ontbijt arriveerde om even over half 9 de bus bij het hotel die ons naar het centrale verzamelpunt bracht waar we een overstap hadden op de bus die ons die morgen zou rond gaan rijden door Adelaide. Zoals eigenlijk wel verwacht was de gemiddelde leeftijd in de bus ruim boven de 65+ :-P. Op 1 of 2 passagiers na waren wij zo’n beetje de jongste aan boord. Stipt om kwart over negen werd aan de rondrit begonnen. Deze bracht ons langs de standbeelden van diverse grootheden die een belangrijke rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van Adelaide. Maar ook langs diverse historische gebouwen zoals een drietal befaamde Three-Floors hotels uit de victoriaanse tijd (+/-1880). Ook werd een bezoekje gebracht aan de Haigh Chocoladefabriek aan de rand van het centrum.

Na het bezoekje aan de chocoladefabriek en zijn veels te dure winkel, paaseieren van 200 gram voor $35 Aus of geschenkmanden met +/- 1,5kg chocolade voor $120 Aus. Reden we terug richting het centrum waar de bustour voor ons eindigde en we overstapten op een rondvaartboot voor een korte 45 minuten durend tochtje over de Torrens River richting de Adelaide Zoo. Hier stapten we uit waarna we aansluitend een bezoekje brachten aan deze Zoo. Tot op heden is dit de enige plek in Australië waar we kangoeroes hebben gezien. Na een kleine 3,5 uur rondwandelen was het tijd om richting de uitgang te gaan, aangezien de Zoo ook zijn deuren zou gaan sluiten en voor ons om de laatste boot terug richting het centrum te pakken.

Eenmaal terug in het centrum bij het station werd nog even de tram gepakt richting het culinaire centrum van Adelaide, Gouger-street waar we een restaurantje opzochten voor de avond. Na deze avond maaltijd besloten we om langzaam aan terug te gaan richting het hotel. Maar niet voordat we om de hoek nog even de Drive-in Liquor-store bezocht hadden om wat frisdrank (en jah ook wat drank) in te slaan.

Adelaide dag 3:

Vandaag, vrijdag, was een lege dag op de planning maar aangezien we wisten dat vandaag The Ghan vanuit Darwin aan zou komen in Adelaide werd het een dagje treintjes fotograferen op 1 van de kleine metrostations rondom Adelaide. Als eerste werd een korte containertrein vastgelegd op de gevoelige plaat, en na bijna 1,5 uur wachten en met slechts 15 minuutjes vertraging gingen de seinen dan eindelijk op groen en kondigde in de verte The Ghan zich aan. Even dreigde een metro vanuit de tegengestelde richting roet in het eten te gooien maar dit bleek gelukkig niet het geval. De vreugde was groot toen de trein naderde en zijn lengte duidelijk werd, 38 rijtuigen, 1 autotransporter en 2 fraaie rode Ghan locs ervoor, goed voor een gezamenlijke lengte van 920 meter.

Inmiddels werd in de verte op het emplacement een lange goederentrein gereed gemaakt, we besloten om deze nog even op te wachten. Een half uur na doorkomst van The Ghan vertrok dan ook de goederentrein vanaf het emplacement. Met een indrukwekkende lengte van bijna 2 Km duurde het een goeie 8 minuten voor de laatste wagen eindelijk het emplacement verlaten had.

Hierna werd de metro terug gepakt richting het centrum. Daarna werd besloten om de trein richting Seaford te pakken zo konden we ook nog wat van de rest van Adelaide zien. Eenmaal terug in Adelaide werd, omdat het weer een stuk beter was als twee dagen eerder werd in het centrum overgestapt op de tram naar Glenelg. Hier was het aangenaam vertoeven met een aangename 24 graden. Na wat rond gewandeld te hebben en wat foto’s gemaakt te hebben was het inmiddels wederom etenstijd geworden en wederom werd de telefoon geraadpleegd om een eetgelegenheid te lokaliseren. Dit werd gevonden in de vorm van Hogs cafe. Na het verorberen van een rack aan spareribs en een overheerlijke 18 uur gegaarde steak van 400 gram werden na nog wat zonsondergangs-plaatjes werd de tram terug gepakt richting Adelaide.

Adelaide Dag 4:

De laatste dag in Adelaide is alweer aangebroken. Ook voor vandaag waren geen concrete plannen gemaakt. Dus op richting het centrum waar nog wat souvenirs werden ingekocht om daarna weer terug te gaan richting Glenelg. Voor een laatste bezoekje (Dat alles voor slechts $10 Aus voor een OV dagkaart.) Vanuit Glenelg was het daarna terug richting het centrum om vervolgens na een korte wandeling van circa 10 minuten uit te komen bij de Adelaide Gaol, een oude gevangenis welke vanaf halverwege de jaren 1850 tot 1980 dienst heeft gedaan. Gelukkig zat het weer ook mee al was de temperatuur de afgelopen dagen toch wel weer aardig aan het oplopen richting de 27 graden. Eenmaal in de gevangenis waren we nagenoeg de enige bezoekers waardoor we op ons gemakje konden rondlopen en foto’s maken. Ondanks dat deze gevangenis lang niet zo spectaculair was als Alcatraz, kent deze toch een lange en beruchte geschiedenis. Zo werden er enkele tientallen gevangen ter dood gebracht doormiddel van de galg. Na een goeie 2,5 uur rond gelopen te hebben hadden we ons rondje door het complex compleet en gingen we op naar de uitgang. Opnieuw terug met de tram en op richting het centrum om hier de laatste paar uurtjes door te brengen en nog wat foto’s te maken van enkele bezienswaardigheden. Vandaag hadden we ons ook voorgenomen, om na de vele uitbundige maaltijden van de afgelopen dagen, het eten simpel te houden. Dus werd er een Outback Jack opgezocht, de Australische versie van de Burger King. Helaas viel deze tent vies tegen dus voor de komende weken geen Outback Jacks meer voor ons. Ook vandaag was het na het eten tijd om weer terug te keren richting het hotel om de koffers gereed te gaan maken voor de treinreis van morgen en de daar op volgende dagen.

Adelaide Dag 5 & The Ghan:

Vandaag is het de dag dat we Adelaide gaan verlaten dus omdat werd besloten om te kijken of we iets wat konden uitslapen tot een uur of 9, aangezien we om 10 uur de op de Parklands Terminal van de Great Southern Rail moesten zijn voor het inchecken van onze koffers en onszelf. Helaas voor ons waren we beide al om 8 uur wakker dus dan maar even ontbijten om daarna de laatste zaken in te pakken. Even voor 10 uur werd er uitgecheckt bij het hotel en bij de receptie een taxi besteld. Een kort ritje van nog geen 2,5 km bracht ons bij de Terminal waar konden inchecken voor onze eerste echte grote treinreis.

Een rit van 2979Km van Adelaide via Port Augusta, Marla, Alice Springs Katherine naar Darwin, maar daarover vertel ik jullie een volgende keer..

1. Joop:
    7 april 2017
    Goeie reis! :D
  2. Will:
    7 april 2017
    Wat een mooi verhaal weer geniet er steeds van nou mooie reis en geniet ervan